ANMELDELSER
DIS IS IT!
17. februar 1995 er norsk films 9/11. Da vi fikk vår
Bin Laden. Hat var den legitime reaksjonen. Men
Aune Sand rømte ikke inn i noen skitten jordhule.
Og da Cinemateket satte opp filmen igjen i mai
ble den utsolgt på null tid. Ekstraforestillingen
samme kveld gikk for fulle hus. DVDen er dømt til
å komme. Og Dådyr lusker i skogbrynet, sulten på
offentligheten. Og det er på tide å spørre seg på nytt:
Hva er det egentlig med Dis?
DIS. Regi: Aune Sand
Det er jo alltid artig å gå i klinsj med de eldre generasjonene.
Hate det de elsket. Og hylle alt de latterliggjorde.
Og i så måte finnes det neppe noe mer egnet
objekt å gå løs på enn Aune Sands Dis. Som paradoksalt
nok sprang ut i blomst nøyaktig da ironibølgen
skyllet innover den norske offentligheten. Og nå i
ettertid er det svært fristende hevde at Dis er uendelig
mye bedre, sterkere og mer varig enn alle episodene
med Lille Lørdag og Åpen Post til sammen.
Men det ville være å redusere filmen til et ledd i
en billig polemikk mot resten av 90-tallsfolket. Som
selvsagt gjorde masse bra. Og som på det aktuelle
tidspunkt var i sin fulle rett til å gjøre narr av Aunes
svermerier. Og for all del, mye i filmen er ekstremt
lattervekkende i dag også. Men jeg tror alle som ser
Dis nå, uansett alder og forhold til filmen da den
kom, vil være enige om at dette er helt eksepsjonelle
greier.
Dis er på alle måter et heroisk foretak. Ærlig på
grensen til fullkommen blottstillelse. Og det ligger en
voldsom vilje i bunn av filmen. Regissørens verdensbilde
prosjekteres med en ekstrem tydelighet; et krystallklart
og eksplisitt bilde av en ung manns tanker
og drømmer.
Så kan man jo si at disse drømmene og tankene er
komplett patetiske, trivielle og på alle måter fullstendig
latterlige. Og ja, selvsagt er de det. Men hvem har
vel hatt en ungdom uten tankegods som i ettertid
er så kleint at det nesten er umulig å forholde seg
til dem? Ingen. De fleste har dessuten sittet med et
ønske om å fortelle hele verden hvordan ting egentlig
er i denne foruroligende fasen av livet. Men uten
disiplinen og ferdighetene Aune besitter til når det
kommer til å faktisk stille dem til skue i all sin prakt,
blir betraktningene stort sett lukket vekk i nedlåste
dagbøker. Og takk og pris for det, vil vel mange si.
Jeg er lykkelig for at ikke mine personlige notater fra
videregående ikke er publisert, jeg. Men ikke desto
mindre er det avsindig fett at det finnes en fyr som
tok skrittet fullt ut. Dessuten har ikke Aune så mye å
skamme seg over.
Fotografi og filmform er rett og slett imponerende.
Og det å se filmen på ny 35mm-kopi er ganske enkelt
veldig vakkert. Godt hjulpet frem av et nærmest
euforisk publikum som koste seg glugg i hjel. Og jeg
tror ikke det bare er hånlatter som runger gjennom
salen. Men også gjenkjennelse. Og beundring.
Film om de famlende ungdomsårene er som regel
lagd av en regissør godt over førti. Som med kjærlighet
og forståelse husker en annen tid. Og som reflekterer,
nyanserer og forklarer. Forstandig og klokt.
Men distansert. I Dis er det ingen filtre. Ingen humor.
Ikke noe tull. Bare skjønnhet og romantikk.
I alle fall var nok det Aunes intensjon. Og det
er den notoriske konsekvensen i gjennomføringen
som gjør at dette virkelig er en fenomenal film å se
igjen. Og da gjør det ingen ting at filmen selvsagt er
utrolig morsom også. Særlig del 3, der Siv Stubsveen
tar kontrollen. En ung Sand som feier rundt i Paris
på rollerblades – med patos i blikket og steinvaskede
jeans som ikke overlater mye til fantasien – ja det er
virkelig et syn for guder. Men alle komi-elementene
kjenner dere fra før; de behøver vi ikke bade i her.
I stedet er det bare å slå fast at dette er et nådeløst
ærlig, uskyldsrent og ultimat utleverende verk. Det
at pressen i sin tid slaktet filmen, tjener bare til dens
ære. Det viser hvor utrolig autonom den er, hvor
iherdig den trosset samtiden.
Vi har nettopp gjenoppdaget det likefremme: 2009
er den nye ærlighetens tid. Se Slumdog Millionaire
én gang til hvis du er i tvil. Og hvis vi ser dette som
vår renessanse, er Dis som gresk tempel å regne. Ikke
Parthenon, kanskje. Men en pussighet. Noe kuriøst.
Og elsket… og på et eller annet tidspunkt genierklært?
(Gaute Brochmann, NATT&DAG nr. 5, 2009, 74)
Fædrelandsvennen 17.02.95
Fine anslag i Sands debutfilm
Foto: Siv Stubsveen og Aune Sand i en scene fra den nye norske filmen
FILM
FØNIX:
Dis en historie om kjærlighet.Norge 1995.Regi, manus
og produksjon: Aune Sand.Skuespillere: Aune Sand.
Beate Halkjelsvik. Einar Lund. Siv Stubsveen.
«Dis en historie om kjærlighet», Aune Sands
debuterende lavbudsjettfilm, er langt mer stemninger
fra og om reiser, fra og om nye landskap, nye rom, nye
ansikter, nye stemmer, nye bevegelser, enn det er en
historie om kjærlighet, slik tittelen påstår.
Den har, både mentalt og billedlig, en god reises
flimrende overflate, flyktige vesen og stimulerende
uro. Og så har den det som i forbindelse med en god
reise kan kjennetegnes og beskrives som nettopp «dis».
Nemlig det at du på en reise kan oppfatte bygninger,
ansikter, stemmer, bevegelser som i en drøm:
prikkende nært, samtidig litt disig. Noe som igjen
henger sammen med en reises ofte flyktige vesen.
Samtidig som «Dis» gir inntrykksømme, nært sansede
utsnitt av byers sjel og «der og da»-opplevelser fra
Kairo, Oslo, New York, Paris og Deauville, forsøkes
det å veves inn et dulgt mønster av kjærlighetsforhold,
eller hva de impliserte tror er kjærlighetsforhold:
Tråder som bindes første gang, tråder som løses og
blir festet igjen, en åndens musikk som en gang var i
en og som en oppdager gir samme følelsen igjen. Og
musikk en gang hadde i seg, men som en opplever er
ugjenkallelig forbi, fordi en har reist, både fysisk og i
seg selv.
«Dis» er flimrende, men det er et flimmer som ofte
kan virke eggende, grensende til det forførende.
Dette debutverket er en film av spenning, stemning
og av stor vilje til en egen tone og egne måter å
formidle bilder og visjoner på. Kanskje en tør si det
så sterkt: Måter å se verden på, å oppleve tilværelsen
på. Men som nær alle debutverk, det være seg film,
litteratur eller musikk, er filmen ujevn. Mange
bilder og billedrekker eier en sterk kraft, de er
billedpoesi.
Andre har, om en oppfatter det rett,
en villet uryddighet, som dessverre kun føles som
en irriterende uryddighet. Og visse gjentakelser
er sikkert ment å være en form for poetisk understrekning,
som Hemingways gjentatte setninger,
her blir de iblant bare tomme jentakelser. Et annet
moment som kan virke overtydelig eller direkte
unødvendig, er fortellerstemmen. Den kan i visse
tilfeller være en sober utfylling av det billedmessige, et
nødvendig tillegg, en ekstra klang som gir billedstoffet
økt fylde. Men iblant føles ortellerstemmen unødvendig,
i visse tilfeller har den samme effekten som
en tror tubamusikk ville hatt om det ble tilsatt Halldis
Moren Vesaas´ diktlesning.Ujevnt, javisst, iblant
absolutt preget av filmskaperens leting og søken
etter så vel form og mening, men som samlet sum
et eggende og sterkt interessant debutarbeid fra den
28-årige Aune Sand.
– Av Knut Holt