JORDBÆRMUS II
“Til alle dere som kjøpte Jordbærmus, som kom på Jordbærmusfesten på Kongsvinger Festning og som var tilstede på den magiske kvelden på Samfundet i Trondheim, tusen takk, jeg bærer minnene med meg i mitt hjerte, vi sees.” – Aune Sand
Fuktige seter i Storsalen
Storsalen var fylt til randen av boblende, høstkåt
forventning da Aune Sand inviterte til høytlesning og
rumpedasking.
Storsalen var fylt til randen av boblende, høstkåt
forventning mens høytalerne kastet sødmefylte
toner generøst rundt seg. Det deilige, vakre
publikummet vred seg i spenning på stolene mens
de kastet raske, håpefulle blikk mot den rustikke
sofaen som veltet seg i ensom vellyst på scenegulvet.
Lysene ble dempet. En nymfe entret scenen og fylte
ørene med sensuelle, orientalske ingenting. Med ett
var han introdusert. Han beveget seg over gulvet,
en hard, kald flaske sprudlende i hånden, med en
selvfølgelighet og en påtatt likegyldighet som bare
inviterer til større og mer pirrende nysgjerrighet.
Urmannen i den moderne manns skikkelse, et
bilde av skjønnhet og virilitet i het, men balansert
omfavnelse. Mozart.
Hylene fra salen veltet oppover mot taket i en varm
kakofoni av glede og forløselse idet han, Aune
Sand, ikledd et sjal som danset seg lekende nedover
overkroppen, ønsket velkommen til en plaskvåt aften
med en strøm av komplimenter, en klukkende bekk
av ren erotisk eufori i et landskap av sterk autoritet.
Hjertene banket fort og hardt i de svulmende
brystene til de unge, ville studentene. Men i dem
hersket ingen tvil. De var forelsket.
Aune vender en side i boken og tar en kunstpause.
Ordene, opplest med overbevisningen til en
fjellkjede, svever under taket på Storsalen som
tårnsvaler. På tredje rad, til tross for øyets naturlige
fiksering mot Adonis og hans bestemte, men kjærlige
røst, kunne man skjelne en velformet Afrodite skli av
stolen. Denne kvelden ville alle ligge med Aune.
Aune Sand ble pariakaste i kulturnorge etter kultkalkunen
«Dis» fra 1995. I to tiår har han vært fritt
vilt for norsk media som flopp-regissør, kunstklovn
og nå også pornoforfatter. Det var imidlertid en helt
annen som møtte Storsalen denne oktoberkvelden.
Det er få norske forfattere som kan fylle Storsalen
under UKA. Desto færre kan få 800 studenter til å
sitte stille under en høytlesning i det ene øyeblikket,
og få dem til å rope «jordbærmus» i lattermild
unison i det neste. Etter mange år i gapestokken kan
Aune Sand strekke nakken som en ekte entertainer
og en stor, penisformet langefinger til alle som
trodde det var kult å hate ham.
Med en upåklagelig fremførelse med stålkontroll
på publikum supplementert med egne erotiske
digresjoner, tok det ikke lang tid fra den ironiske
distansen i publikum ble erstattet med utilslørt
underholdning. Det er lenge siden undertegnede har
sett et så umiddelbart skifte fra å le av til å le med.
De to journalistene til stede skulle gjerne skrevet en
fullstendig anmeldelse av Plaskvåt med Aune Sand,
men UKA lot oss dessverre ikke overvære mer enn tyve
minutter av showet.
Skrevet av Torstein Hågård Bakke og Trym Gulla
Dyrnes. Foto: Trym Gulla Dyrnes.
Publisert 7. oktober 2015, 11:26, www.dusken.no